Da jeg sendte mit første manuskript til forlaget Tellerup, havde jeg allerede gjort mig klart, at jeg ville gøre alt, hvad der stod i min magt for selv at udbrede kendskabet til romanen, hvis den blev antaget, og det lagde jeg ikke skjul på i følgebrevet. Jeg vidste, at mange af dem, som lå på bestsellerlisterne, var kendte i forvejen, og ingen kendte mig. Derfor lagde jeg en plan for, hvordan de rigtige læsere skulle opdage lige netop mit forfatterbrand, så jeg kunne sælge en masse bøger og forhåbentlig en dag leve af det. Hvis du overvejer det samme, så læs videre!
Fra blogger til markedsføringsnørd
Før jeg blev forfatter, var jeg blogger. Jeg havde fået et enkelt afslag på en roman hos et andet forlag, hvilket gjorde at jeg ikke troede, jeg kunne få noget udgivet. Men læses ville jeg! Så jeg begyndte at blogge om emner som interesserede mig. På dette tidspunkt var min blog det eneste sted, jeg kunne nå ud til andre og blive læst. Det var dengang, før alle havde en smartphone i lommen og en profil på Facebook. Og selvudgivelsesbølgen var endnu ikke begyndt.
På bloggen havde jeg en tæller, som viste hvor mange, der læste med, og snart blev jeg optaget af at få flere læsere. Jeg begyndte at studere, hvad der skulle til for at udbrede kendskabet til mine blogs. Jeg tog brevkurser fra markedsføringsføringseksperter i USA., og jeg lærte om copywriting, søgemaskineoptimering og e-mailmarkedsføring, og endnu mens Facebook var barn, studerede jeg, hvordan man kunne bruge platformen til at bygge et personligt brand.
Alt sammen viden som senere skulle vise sig særdeles nyttig, da jeg fik kontrakt på min første bog.
Seks kroner for hver læser
Jeg fik kontrakt med Tellerup på “Den Gyldne Nøgle”, som var første bind i en trilogi. Allerede i den første samtale med min redaktør fik jeg lovning på, at de også ville udgive bind to og tre. Kort efter oprettede jeg en forfatterhjemmeside med en blogsektion om skrivetips samt et nyhedsbrev. Jeg havde lært af de amerikanske markedsføringseksperter, at man kunne tjene en dollar (cirka seks kroner) hver måned for hver læser, man havde på nyhedsbrevet, så min største indsats lå fra da af i at få flere læsere på listen.
Min logik var denne: Hvis jeg kunne bygge en stor nok e-mailliste ville jeg ikke behøve et arbejde, og så kunne jeg blive hjemme og skrive bøger.
Er det ikke forlaget, som promoverer ens bøger?
Men hvis man skal tjene seks kroner for hver læser på ens nyhedsbrev, må man naturligvis have noget at sælge. Og selvom jeg efterhånden fik udgivet flere bøger, så havde jeg ikke kontrol over salgsprocessen. Jeg lagde stadig en masse kræfter i markedsføring, men jeg kunne ikke se, om indsatsen gav pote, før jeg fik udbetalt royalties et år senere. Det begyndte at gå op for mig, at jeg havde brug for at sælge noget, som jeg selv var herre over.
På dette tidspunkt var jeg én af de få danske forfattere, som var på de sociale medier og som blev ved med at promovere mine bøger — selv efter udgivelsen. Jeg tog mig til hovedet, når selv store forfattere ikke havde en hjemmeside, ikke byggede op til en kommende udgivelse og ikke interagerede med læserne.
Og så slog det mig: Det her er de små forfatteres chance for at slå de store!
Jeg vidste 117 ting, man kunne gøre for at skabe opmærksomhed om ens bog, men næsten ingen forfattere gjorde en indsats. De antog at forlaget stod for al markedsføring. Salget blev derefter. Det blev ideen til mit første onlinekursus: ForfatterPro.
Det første onlinekursus i markedsføring for forfattere på dansk
Jeg gik nu i gang med at strukturere min viden til et kursus ved siden af mit fuldtidsarbejde som marketingansvarlig for tre virksomheder. Videoundervisningen blev optaget i vores køkken foran en whiteboard-tavle, hvor jeg skrev mine guldkorn ned – meget low tech. Jeg lancerede kurset til min mailliste, som på det tidspunkt talte 680 læsere, og jeg omsatte for 58.000 kr. i løbet af kampagnen, som varede otte dage.
Hvorfor gjorde jeg det?
Jeg gik i gang med at studere kunsten at lave og markedsføre onlinekurser, fordi jeg stadig drømte om at sige mit job op eller gå ned i tid, så jeg kunne få mere tid til at skrive bøger, men også fordi jeg kunne se, at der var et hul i markedet. Mine forfatterkolleger havde brug for min hjælp – mange af dem vidste det bare ikke endnu. Efter den første succesfulde lancering besluttede jeg i samråd med revisoren at sige det faste job op, og i stedet satse på at leve fuld tid af forfatterskab og kurser. Jeg sammensatte min indtægt af bibliotekspenge, honorarer fra foredrag, bogsalg og onlinekurser.
Hvordan fordeles tiden mellem at skrive og drive forretning i dag?
Jeg havde regnet med at kursusvirksomheden bare skulle være en ekstra indtægt ved siden af de andre indtægtskilder, så jeg kunne bruge flere timer på at skrive. Men efter jeg lancerede min online skriveklub, SkriveRejsen, tog virksomheden for alvor fart, og forretningen gik fra at være et bijob til at blive min og familiens hovedindtægtskilde. I lange perioder var der ikke tid til andet end at drive forretning, hvorfor der også kom til at gå nogle år mellem udgivelserne.
I dag har jeg det sådan, at jeg har tre-fire travle perioder på et år, hvor jeg kører kampagner for kurser. I de mellemliggende perioder laver jeg ny undervisning til SkriveRejsen, og når jeg ikke har travlt, holder jeg mandagene fri til at skrive. Jeg planlægger et helt års aktiviteter ad gangen, og her sørger jeg også for at lægge skrive- og redigeringsperioder ind, så den del bliver prioriteret på lige fod med forretningsdelen. Før var skrivning altid det sidste, der blev tid til, fordi det trods alt var vigtigere at kunne betale for husleje og mad. Nu prøver jeg på at indarbejde det i min årsplan, så det får en synlig prioritet i kalenderen, og det har hjulpet meget.
Hvad siger branchen og læserne?
Når jeg i dag markedsfører mig på de sociale medier og i nyhedsbrevet er hovedvægten på forfatterspirer, som gerne vil i gang med at skrive eller markedsføre en bog. For dem kan jeg hjælpe med mine kurser. Men nogle af dem er også læsere, som synes det er spændende at lære forfatterhåndværket fra en forfatter, de har lært at kende gennem bøgerne.
Læsere og forfattere er dog også forskellige målgrupper, som ikke altid overlapper, og derfor ved mange af mine læsere ikke, at jeg også underviser i at skrive.
Jeg har generelt oplevet, at forlagsbranchen og mine forfatterkolleger har været imødekommende og hjælpsomme. I løbet af de syv år, jeg har undervist, har jeg været så heldig at også etablerede forfattere har deltaget i mine kurser både som gæster eller som kursister, og hele kursuseventyret har givet mig et større netværk i branchen.
Drømmer du om at kvitte jobbet og leve af forfatterskabet?
Hvis du tænker, at du virkelig godt kunne tænke dig at kvitte jobbet, så du kunne få mere tid til at skrive, så er der flere måder det kan lade sig gøre på. Ikke alle handler om at starte sin egen virksomhed. Nogle sætter deres levestandard væsentligt ned, således, at deres udgifter er på et minimum. På den måde kan du måske leve af bibliotekspengene alene — forudsat at bibliotekerne køber dine bøger selvfølgelig.
Jeg har også kolleger, som har gjort det til et mål i sig selv at være ekstremt produktive, så de får skrevet så mange bøger som muligt for på den måde at få endnu flere bibliotekspenge og royalties. Måske laver de en aftale med arbejdet om at gå ned i tid. Eller måske arbejder de fuld tid i en periode for derved at kunne holde fri i længere sammenhængende perioder.
En tredje mulighed er at lave en foredragsvirksomhed, hvor din hovedindtægt består af honorarer fra forfatterforedrag på skoler og biblioteker. De professionelle sørger for at booke foredrag tæt sammen og geografisk i nærheden af hinanden, så de kan afvikle en masse foredrag i det samme område over en kortere periode, som så ideelt set frigiver tid til at skrive, når foredragsturneen holder pause.
Endelig er der den mulighed, at du sælger din viden i form af onlinekurser ligesom mig, så du på længere sigt enten kan gå ned i tid eller sige dit job op. Hvis du vælger den mulighed, er det en god idé at have sparet op, så du kan klare dig uden indtægt det første år. På den måde har du et sikkerhedsnet, hvis dine første kursuslanceringer ikke dækker opstartsomkostningerne. Herunder får du mine tre bedste råd til at starte din egen kursusvirksomhed.
Mine tre bedste råd
Mit første råd er det, som forfattere og kreative altid stejler mest ved. Det kan næsten ses som en lakmus-prøve på, om du er villig til at gøre det, der skal til for at få succes. Rådet er: Opbyg en e-mailliste.
Men selvfølgelig ikke en hvilken som helst e-mailliste. Den skal jo gerne bestå af folk, som gerne vil købe en ydelse, som du regner med at skulle sælge i din virksomhed. Før du går i gang med det praktiske arbejde, er det derfor vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvem der skal være dine kunder. Er det andre forfattere? Er det læserne af dine bøger?
Mit andet råd er: Vær ikke bange for at lære nyt. Lær af andre, som har gået vejen før. Hvert år investerer jeg stadig i ny viden. Jeg afsætter helt enkelt midler i mit budget, så jeg kan tage kurser og blive endnu bedre til det, jeg laver. Viden er en investering, som kan give pengene mange gange igen.
Mit sidste råd er: Vær klar over at en ny virksomhed kan tage skrivetid væk fra dig i begyndelsen. Det er naturligt, at der kræves noget energi til din virksomhed i opstartsfasen. Slut fred med det, og læg en plan for, hvordan du kan få tid til begge dele.
For mig har det at starte min egen virksomhed betydet, at jeg har større frihed til at tilrettelægge min tid. Jeg kan tilpasse mit arbejdsliv, så det er fleksibelt i forhold til resten af familien. Jeg er altid hjemme, når børnene kommer fra skole, og jeg kan planlægge perioder til skrivning og redigering, så det har prioritet over andre arbejdsopgaver i en periode. Som skriveunderviser på SkriveRejsen har jeg fået et netværk og lært mange andre forfattere at kende. Det er så motiverende og meningsfuldt at hjælpe nye forfatterspirer på vej mod udgivelse, og jeg bliver altid både stolt og glad, når jeg ser, at nuværende og tidligere kursister får deres bøger udgivet.
Lene Dybdahl (f. 1980) er forfatter til adskillige bøger i fantasygenren. Hun er uddannet cand.mag. i dansk og engelsk fra Aarhus Universitet. Udover at være forfatter, driver Lene Dybdahl virksomheden Pen & Pondus, hvor hun dels udbyder kurser til forfattere og forfatterspirer og dels hjælper kreative iværksættere i gang med at lave onlinekurser.
Du kan læse mere om Lene på hendes hjemmesider:
www.lenedybdahl.com og på www.penogpondus.dk