Fiktioner anbefaler: Superhelte for voksne

Tag på en guidet tour ned i den amerikanske superheltetegneserie. Jannik har fundet tre “nyere” superheltetegneserier, der kan læses af voksne. Er du til kulørte sider, flagrende kapper, spandex og eksistentielle temaer, så læs med her.  

Når jeg ikke skriver på min egen bog eller for Fiktioner, så har jeg et andet job. Det er i Fantask, den gamle tegneseriebutik inde på Sankt Peder Stræde i København. Det siger sig selv, at for at arbejde sådan et sted, så skal man have en hang til genrelitteratur, fantasy, science fiction, horror eller manga. Min guilty pleasure er tegneserier – og gerne dem med superhelte. Som knægt læste jeg alt, hvad jeg kunne komme i nærheden af, men jeg er her på mine midaldrende dage blevet en smule mere kræsen. Det er ikke kun fordi, jeg er blevet mere kritisk, men også fordi jeg oplever, at de store amerikanske tegneserieforlag sprøjter tegneserier ud fra samlebåndet, så selv de mest hardcore fans ikke kan følge med. Og skal jeg være ærlig, så er der virkelig noget bras i blandt udgivelserne. Her i artiklen vil jeg forsøge at komme med et par anbefalinger af nyere superheltetegneserier, der kan læses af voksne læsere, og hvor temaerne gerne må stikke lidt dybere end tjubang og tørre tæsk.

“Superman: Lost” af Christopher Priest og Carlo Pagulayan (2023)

Jeg er virkelig ikke glad for Superman. Jeg finder ham overpowered og alt for karikeret god til at være en interessant karakter. Men i “Superman: Lost” var jeg underholdt hele vejen igennem. Serien starter endda med en reference til vores egen danske filosof Søren Kierkegaard, og så er det eksistentielle tema ligesom slået an.

I Lost er Superman nemlig fortabt, blevet væk og har mistet sig selv. Ikke sådan faret lidt vild i parken, eller at han oplever fem minutters midtlivskrise henover middagsbordet sammen med kæresten Lois Lane, nej, han er helt væk, som i lysår langt væk.

En ellers stille aften med Lois bliver afbrudt pludseligt, og Superman er nødt til at smutte fra lejligheden og lige løse et par problemer sammen med vennerne i Justice League – Batman, Wonder Woman, Martian Manhunter osv. Men missionen går helt horribel galt, og Superman bliver suget ind i en singularitet og transporteret en gazilion lysår væk til en helt anden galakse. Den eksistentielle angst melder sig. For der er meget lille chance for, at han nogensinde kommer tilbage til Jorden, og hvis han gør, så er alle, han kender, formentlig døde af alderdom. Da han kommer tilbage, (for det gør han selvfølgelig – han er jo Superman) oplever Lois det, som om han har været væk i fem minutter. Men der er noget helt galt. Han har været forsvundet i 20 år, og al den angst har sat sig i ham. De fleste ved, at Superman ikke kan tåle kryptonit, men i “Superman: Lost” er det noget så humant som filosofi (og muligvis skammen over utroskab), der tvinger supermennesket i forsterstilling. Hen mod slutningen af historien går det lidt stærkt med de pseudovidenskabelige forklaringer, så hvis man er en læser, der hænger sig i den slags detaljer, skal man nok undgå tegneserien. Ellers kan man trygt give sige i kast med den. Det er en af de bedre, der er kommet de sidste par år.

Civil War” Af Mark Millar og Steve McNiven (2006)

Marvel har længe lavet crossover events. Altså de her store begivenheder, der krydser ind over deres forskellige tegneserietitler og påvirker hele marveluniverset. Disse historier er skønne og værdsat af fanbasen. Historien om Thanos og hans Infinity Gauntlet, som blev filmatiseret i de to Avengers film, “Infinity War” fra 2018 og “Endgame” fra 2019, er baseret på tegneserien fra 1991, som er en af de allerførste Marvel crossover events.  

Siden er der kommet andre store events: House og M, World War Hulk, King in Black bare for at nævne et par stykker. En af mine favorit crossovers er Civil War, der udkom i 2006. Også denne fik sin egen MCU-film, nemlig “Captain America: Civil War” fra 2016. Men tegneserien er langt bedre end filmen, bl.a. fordi den er mere dilemmafyldt. Serien tematiserer spændingsfeltet mellem individets frihed og hensyn til almenvellet – og så indeholder serien også en kritisk bredside, der affyres mod mediernes hysteri og populistisk politik.  

I tegneserien er det en overilet wannabe-superhelt (Speedball), der i et realityshow, i håbet om øgede seertal, drister sig til at angribe en række skurke, der er i en helt anden liga, end han selv er. Det fører til en eksplosion, der jævner en skole med jorden, og næsten 600 civile dør på et øjeblik. Katastrofen fører til, at politikerne vedtager en lov, som tvinger superhelte til at registrere sig og til at arbejde for regeringen. En del af superheltene, der enten ikke vil afsløre sine sande identiteter eller ikke vil finde sig i, at det er den amerikanske regering, der bestemmer, hvem der er skurke, modsætter sig loven. Inden de for set sig om, er superheltecommunitiet skåret midt over, og endnu en superhelt ligger død på slagmarken.

“Civil War” er en historie, der har tabet som centrum. Det står ret hurtigt klart, at begge sider af konflikten har valide pointer, men også at der ingen vindere er. Den her konflikt fører kun tab med sig. Tegneserien, der har over 14 år på bagen, synes sært relevant i lyset af vor tids geopolitiske situation.  

Noget af det bedste (og mest tragiske) i Civil War er subplottet om Speedball – han overlever nemlig. Den unge dreng, der i medierne bliver udråbt som syndebukken, sættes i fængsel, og her knækker han. Hvis man vil have historien om helten Speedballs forvandling til skurken Penance, så skal man have fat i “Civil War Frontline 1 + 2”. Det er et subplot i den store borgerkrigs fortælling i to separate albums, men de er virkelig værd at læse.   

Supergirl – Woman of Tomorrow” af Tom King og Bilquis Evely (2022)

Jeg har allerede skrevet, at jeg ikke er kæmpefan af Superman. Endnu mindre er jeg fan af supergirl. Det bliver bare for meget med alle de ”supes”, for mange helte, der bare er god-med-god-på og for mange variationer over det samme tema – der er faenme’ også en superhund! Den hedder i øvrigt Krypto. Det er for meget, sir’ jeg!

Anyway, så er jeg ret stor fan af tegneserieskaberen Tom King, og imponerende nok er det lykkedes ham at få mig til at læse Supergirl – og ja, Krypto er også med i tegneserien.

“Woman of tomorrow” er egentlig en simpel hævnhistorie kombineret med en coming of age fortælling.

På Supergirls 21. årige fødselsdag flyver hun til en anden fantasy-agtig planet og drikker sig fuld i en lille knejpe. Her opsøges hun af kvinden Ruthye, der vil have Supergirls hjælp til at straffe skurken Krem, som har dræbt hendes far. Sammen tager Ruthye og Supergirl på en galaktisk rejse i jagten på at fange Krem og stille ham til ansvar. Slutningen, som ikke skal spoiles her, er genial og lidt af et tvist, og så er jeg nødt til at nævne Bilquis Evely’s artwork. Hendes streg er intet mindre end formidabel.    

Tegneserien er i øvrigt oplægget til den kommende Supergirl film, der indtil videre er sat til at få premiere i 2026. Milly Alcock fra “House of The Dragon” er castet til at spille Supergirl.   

Her i artiklen har jeg forsøgt at vælge nogle nyere superheltetegneserier, der holder. Der er selvfølgelig rigtig meget andet i bagkataloget. Man kunne f.eks. kigge på nogle fra listen herunder. Den er langt fra komplet, men se den som en liste med nogle af mine favoritter.  

Batman One Bad Day: The Riddler” af Tom King & Mitch Gerards fra 2022
En 64 siders mørk one-shot historie, hvor The Riddler ligesom bryder med sine egne spilleregler. Batman kommer på sporet af ham og afdækker en mørk origin story for skurken i grønt.

Poison Ivy” af G. Willow Wilson og Macio Takara fra 2022 (ongoing)
Om Ivy, der er en form for øko-helt eller øko-terrorist, alt efter om man ”tror” på klimakrisen eller ej. Hendes plan er simpel: Udslæt menneskeheden og giv planeten plads til at ånde. Forvent kritik af både forbrugssamfundet og patriarkatet.  

Wonder Woman Historia” af Kelly Sue Deconnick og Phil Jimenez fra 2022
En farverig og helt vildt smuk tegneserie om… nej, faktisk ikke om Wonder Woman, men om hendes mor. Feministisk oprør i den mytologiske verden og womanpower for fuld udblæsning.

Harleen” af Stjepan Sejic fra 2020
Romantisk drama om psykiateren Harley Quinn, der forsøger en ny metode til behandling af alle de sindssyge og kriminelle indsatte i Arkham Asylum. Hendes bestræbelser udvikler sig til en dødsdømt forelskelse i Gothams kriminelle prins: Jokeren.

Invincible” af Robert Kirkman og Cory Walker/Ryan Ottley fra 2018
Et superhelteunivers af skaberen bag zombie serien “The Walking Dead”. Generationskløfter, coming of age og ultra blodige paneler.  

Black Hammer” af Jeff Lemire og Dean Ormston fra 2016 (ongoing)
Weird og virkelig unik tegneserie om en gruppe aldrende og mismodige superhelte med hang til eksistentielle tanker. Sammen er de fanget på en gård efter en stor event, hvor de efter sigende reddede verden.

Moon Knight, The Complete Collection” af Jeff Lemire & Greg Smallwood fra 2016
Tegneserien, der udgør noget af ophavet til TV-serien “Moon Knight”. Også her er Moon Knight personlighedsspaltet, hvilket fører til et væld af paneler med forskelligartet artwork og mindbending twists.  

Umbrella Academy” af forsangeren fra My Chemical Romance, Gerard Way og Gabriel Bá fra 2007
Om en dysfunktionel og skæv familie af sammenbragte teenagere med særlige evner. Sammen forsøger de at redde verden og løse konspirationsteorier on the way.  

“The Boys” af Garth Ennis & Darick Robertson fra 2006
En overvoldelig tegneserie med et hold af misfits (The Boys), der rydder op i rækkerne af korrupte superhelte. Serien er TV-fiseret og ligger på Amazon Prime. Jeg plejer generelt at sige, at tegneserien altid er bedre end filmen/TV-serien, men lige her med The Boys er jeg faktisk i tvivl. TV-serien er virkelig god og måske bedre end tegneserien.   

Astonishing X-Men” af Joss Whedon og John Cassaday fra 2004
I mine øjne noget af det bedste X-Men skrevet nogensinde. Hold dig til de fire første album i serien. Det var nemlig dem, Whedon skrev.

Hellboy” af Mike Mignola fra 1993
Noget af det ypperste tegneseriekunst med inspiration fra russisk folklore og alle mulige andre okkulte fortællinger. En lille djævel med en stor hånd påkaldes i et ritual under anden verdenskrig. Han opdrages af mennesker og arbejder som en form for paranormal detektiv, når han ellers ikke jager nazister. 

The Killing Joke” af Alan Moore og og Brian Bolland fra 1988
Muligvis min favorit Batman-historie. Jokeren er et sadistisk svin, og i min tolkning af tegneserien, så lykkes det ham at overtale Batman med sin pointe: Den eneste forskel på at være en superhelt og superskurk er en enkelt bad day. Læs den selv og vurdér om jeg har ret.    

The Watchmen” af Alan Moore og Dave Gibbons fra 1986
Klassisk superheltetegneserie og i mine øjne et mesterværk. Den foregår under den kolde krig og med truslen om atombomber som en tyngende skygge. Superheltene er løst baseret på forskellige filosofiske retninger, hvilket giver karaktererne dybde og føjer lag til tolkningen af alt fra dialoger, handling og morale. Tegneserien har et væld af spinoffs og er både filmatiseret og udvidet i en TV-serie.   

Er der et par tegneserier, jeg har overset, og som du synes mangler på listen? Skriv mig en mail på jannik@fiktioner.dk Jeg er altid på jagt efter nyt læsestof – nye titler såvel som gamle.


Anbefalingerne er skrevet af Jannik Landt Fogt, der er forfatter til bogen Elektrisk blå som et 80’er digt. Derudover er han deltidsansat i den legendariske tegneseriebutik Fantask, hvor han skriver content til butikkens SoMe.

Følg ham på Instagram.